Sinds 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming. In deze wet wordt geregeld dat het verwerken van een BSN door bedrijven en instanties alleen is toegestaan, als hier een wettelijke grondslag voor bestaat.

Btw-identificatienummer en BSN

Iedere ondernemer met een eenmanszaak of vof heeft bij de oprichting van zijn of haar bedrijf van de Belastingdienst een Btw-identificatienummer gekregen waarin het BSN nummer is opgenomen.

Belastingdienst zit fout

De Autoriteit Persoonsgegevens, de privacywaakhond van Nederland, heeft de Belastingdienst nu een verwerkingsverbod opgelegd. Wat houdt dit in? De Belastingdienst heeft geen wettelijke grondslag om het BSN-nummer te gebruiken in de Btw-identificatienummers.

Ondernemers zijn verplicht om hun Btw-identificatienummer op facturen te vermelden. Heb je als ondernemer een webshop/webwinkel, dan ben je eveneens verplicht dit nummer online kenbaar te maken. Dit nummer is dus voor iedereen makkelijk te achterhalen. Daarmee werk je identiteitsfraude in de hand, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens.

De Belastingdienst is verplicht om dit probleem op te lossen en krijgt daarvoor tot 1 januari 2020 de tijd.

Wat kun jij nu al zelf doen?

Je mag het Btw-identificatienummer nu al van je webshop/webwinkel verwijderen. Ondanks dat je de wettelijke plicht hebt, zal het bevoegde toezichtsorgaan (Autoriteit Consument en Markt, ACM) hier niet op handhaven. Je hoeft dus niet bang te zijn voor boetes.