Nu ik een aantal maanden fulltime ondernemer ben en het jaar 2018 bijna eindigt, ben ik eens voor mezelf gaan reflecteren. Wat heb ik allemaal gedaan, wat heb ik allemaal geleerd. En vooral ga ik mijn doelen van 2018 halen?

En ik kan je vertellen: de doelen heb ik bijna gehaald! Maar ik wacht nog even totdat 2018 écht is afgerond. Dan zal ik je hierin meenemen! 😉

Omdat ik behoorlijk veel lessen heb geleerd als fulltime ondernemer, waar ik enorm door ben gegroeid (zowel persoonlijk als mijn business), zal ik deze waardevolle lessen met je delen. Ik hoop dat jij hier veel aan hebt!

Waardevolle lessen voor het laten bloeien van jouw bedrijf!

 

  1. Start before you’re ready 
    Ga stappen zetten, ga je angsten aan. Anders wordt jouw angst jouw plafond en zul je nooit groeien.

  2. Durf te investeren
    Ja ook ik ging eerst sleutelen aan een eigen website. Was deze mooi, mwah. Sloeg het ergens op? Nou nee niet echt. Dus schoenmaker blijf bij je leest. De investeringen die je doet, verdien je keihard terug. In mijn geval, mensen haakten alleen maar af op een website die niet professioneel overkwam.

  3. Neem een businesscoach
    Ook hier geldt: durf te investeren. Dit verdient zich terug! En kijk altijd goed naar of een coach bij jou past, bij jouw behoeftes en vraagstukken die je hebt.

  4. Leer goede salesvaardigheden
    Klanten gaan voor de producten uit (sales is belangrijk). Ik zie collega-ondernemers ploeteren op pareltjes van producten en diensten. En daar zit tijd, heel veel tijd in. Zonder cashflow. En zonder geld kun jij niet bestaan, niet jezelf en jouw familie onderhouden. Bovendien als je eerst verkoopt, dan voel je de drive en de deadline. Het motiveert en houdt jezelf scherp. Dan komt er veel sneller een product of dienst. En voor de perfectionisten onder ons, nee een klant verwacht echt niet dat het 100% perfect is.

  5. Bepaal je kernwaarden
    Dit klinkt als een open deur intrappen. Maar geloof je me, als jij jouw kernwaarden kent, geeft dat toch meer stabiliteit en duidelijkheid. Alle acties, producten hang je hieraan op. Het is letterlijk je kapstok. Stel je voor een kernwaarde is stylish. Zorg er dan voor dat jouw branding (website en social media kanalen, visitekaartje, offertes etc) dit ook uitstralen. Kies er overigens hooguit 5. Anders geeft het alsnog geen houvast. 

  6. Zet grote doelen (die je wel voelt)
    Zonder doel voor ogen, weet je eigenlijk helemaal niet waar je naartoe gaat. Plus je stretcht jezelf hiermee enorm en je gaat echt de bijbehorende acties ondernemen om jouw doelen te halen. Mark my words!

  7. Bepaal je ideale klant
    Ook weer zo’n open deur. Maar mij heeft het enorm geholpen. Als je exact weet wie jouw ideale klant is, dan ‘praat’ dit een stuk makkelijker. Met praten bedoel ik niet het echt gesprek met een klant, maar meer in jouw marketing of jouw teksten in een blog of op social media. Deze ideale klant herkent zichzelf in deze uitingen en zal veel sneller een echte klant worden.

  8. Bepaal een missie en een visie
    Alle grote merken hebben een duidelijke missie, soms verpakt in een slogan. Denk aan Nike “Just Do it”. Het zorgt voor herkenning en het maakt jouw boodschap aan anderen duidelijk waarom jij jouw bedrijf bent gestart en welke unieke visie jij hebt in jouw branche. In mijn geval is mijn missie; “Legal toegankelijk en begrijpelijk maken”. Naast mijn visie:” Legal is niet saai, maar sexy” een unieke kijk op Legal!

  9. Toon leiderschap
    Wat bedoel ik hiermee? Dat jij gaat staan voor jouw persoonlijkheid  voor jouw bedrijf en voor jouw producten en diensten. En hé een klant moet zich ook aan jouw verkopen. Als jij twijfelt aan een klant, die toont zich niet committed, komt afspraken niet na, past kort gezegd niet bij jou, dan moet je het niet doen. Jij bepaalt onder welke voorwaarden jij je bedrijf runt, niet jouw klant.

  10. Kies je niche
    Claim je positie in de markt. Het kan als eng worden ervaren. Want a. je wordt meer zichtbaar en b. je hebt misschien het gevoel dat je niet iedereen meer kan bedienen. Maar wake up: je kunt NOOIT iedereen als klant hebben. Nog een bijkomend voordeel: je krijgt vanzelf een expertstatus toegedicht. In the pocket!

  11. Luister altijd naar je intuïtie.
    Ook als iets in jouw hoofd (dus rationeel) misschien een supergoed idee lijkt.

  12. Laat jezelf zien!
    Je kunt wel thuis blijven wachten tot er een klant komt, maar in de meeste gevallen kun je lang wachten. Ik denk dat het echt niet noodzakelijk is om alle borrels en netwerkevents af te struinen. Los van het feit dat dit echt heel waardevol kan zijn, kost het veel tijd. Mijn bedrijf staat als een huis. Zonder te adverteren, promoten, (re)targeten etc. Wat werkt wel? Investeer tijd in het bouwen van een online engagement. Zoek een social media platform wat bij je past en ga starten. Schrijf over jouw business, jouw product of dienst, waarom dit past bij jouw ideale klant, ga online flirten met klanten, bouw een (oprecht) contact op, laat reacties achter bij mogelijke klanten, ga misschien samenwerkingen aan met influencers of stuur ze eens jouw product of voorstel voor een dienst op. Met andere woorden, op de online markt kun je op dit moment superveel waarde leveren en klanten halen!

  13. Laat professionele foto’s maken
    Dit geeft meteen een andere uitstraling. Een klant koopt toch echt van een mens en niet van een bedrijf. En als jij veel online doet, is het wel verrekte handig dat een potentiele klant kennis met jou kan maken doordat jij gave foto’s hebt.

  14. Houd het leuk, ontspan voldoende!
    We kunnen soms mega in de ‘ratrace’ zitten en alleen maar keihard werken. Juist als je stress voelt of als je ergens niet uitkomt, ga ik altijd bewust even niks doen. Vaak komt dan de flow vanzelf weer en daarmee ook de goede ideeën.   

  15. Focus
    Blijf jouw doelen nastreven en vergelijk jezelf vooral niet (steeds) met anderen. Dat geeft namelijk enorm veel onrust.

  16. Laat de wet van aantrekking voor je werken!
    Hoe je dat doet? “Set it and forget it” en “Gedachten worden dingen”. Maak doelen en laat het dan los. Heb 100% vertrouwen in dat het goed komt. Het “hoe” weet je namelijk niet.

Lawyer of Attraction Program

Ik hoop dat je veel aan mijn tips zult hebben! Wil je meer weten over wat ik als legal businesscoach voor je kan betekenen, lees dit dan hier of neem meteen contact op voor een gratis Legal call!